perjantaina, maaliskuuta 31, 2006

terävä tolvana nosteelle

Nosteella on ihan pätevänoloisia juttuja, mutta räväkimmät ulostulot tuntuvat vähän latteilta. Turkisvienti-kampanja Sissimarkkinointi-kirjan myynnin edistämiseksi tuntui väljähtäneeltä ja keinotekoiselta. Alkuperäisessä APN:n ideassa tavoitteilla ja toteutuksella oli sentään jokin yhteys, kampanjan tuottamat kotieläimiin liittyvät tunnereaktiot olivat helposti siirrettävissä eläinsuojelurikoksiin Aasiassa - mutta yhteys johonkin markkinointikirjaan, no way, päällimmäisiä tunteita ovat lähinnä irrallisuus, hajanaisuus ja pettymys.

Kampanjassa synnytettiin tavoitetta ajatellen väärä tunnereaktio. Se, että kampanja ei tarjoa kuluttajille mahdollisuutta toimia kohtaamansa vääryyden puolesta (eläinsuojelurikoksethan ovat ihan todellisuutta), tuottaa pettymyksen ja rikkoo tunnelman. Noste kyllä mainitsee erääksi tavoitteekseen herättää keskustelua tärkeästä aiheesta, mutta se, että tärkeää aihetta käytetään hyväksi jonkun täysin eri asian markkinoimiseksi ei todellakaan tuota mielikuvaa kovin kunniottavasta suhtautumisesta tärkeään aiheeseen.

Olisi kyllä ollut mehukasta saada haastatteluja niiltä muutamilta halukkailta koiranmyyjiltä, jotka todellakin ottivat yhteyttä Nosteeseen. Tämän maan lehdistö olisi kyllä nauttinut niiden ristiinnaulitsemisesta.

Tämä aihe on ehkä loppuunraadeltu jo, eikä siitä nyt mitenkään ollut tarkoitus puhuakaan, vaan Nosteen uudesta tempauksesta. Eilisessä Uratiessä oli työpaikkailmoituksien joukossa tämä ilmoitus: Oletko terävä tolvana (nettisivuilla mehukas typo: tevärä tolvana).

Kampanjassa haetaan tyyppejä assistoimaan hakukonemarkkinointiguru Risto Poutiaista tämän kirjoittaessa kirjan. Kirjoittaminen suoritetaan Kampin keskuksessa, aikaa on käytettävissä 30 tuntia, kustantajana Talentum. En ehkä tajunnut, mutta toivon itseäni valistettavan: Kenelle tämä kampanja on suunnattu? Kuinka monta terävää tolvanaa tehtävään ilmoittautuu?

Kärsitäänköhän Nosteessa vielä siitä Opetusministeriön Noste-ohjelmasta? Huolestuttavaa, onkohan näillä tyypeillä joku tällainen Much Ado About Nothing-tyyppinen ongelma? Palstamillimetrejä ja pikseleitä heihin tuhlaavaisesti käytetään, mutta tuottaako se kellekään oikeasti luottamusta tuohon firmaan, motivoiko se ketään ostamaan heidän tuotteitaan, elleivät ne ikinä itsekään onnistu tuomaan tuotteitaan tai osaamistaan esille kaiken sekametelin keskeltä?

Ei kommentteja: