lauantaina, marraskuuta 11, 2006

You take the (RED)TM pill and you stay in Wonderland

Punainen iPod on tullut vastaan jo useassakin paikassa, mutta nyt vasta hoksasin koko kampanjan laajuuden (via Electronic House). Applen lisäksi kampanjassa ovat mukana Gap, Motorola, Emporio Armani, Converse ja American Express. (RED)TM-kampanjan sivut ovat täällä ja lisäksi kampanjalla on Bloggerissa oma blogi.

Paitsi että kampanjan käytössä ovat näiden megaorganisaatioiden parhaat markkinointivoimat, on siinä onnistuttu tekemään myös hyvä siivu word-of-mouthia. Lainaus joinred.blogspot.comista:


14 year-old Kiri from San Francisco had a great idea -- she and her mom bought 35 (RED) beaded pins from Gap and created (RED) bracelets. Kiri writes, "The bracelets (pictured) are now a total hit at my school! Everyone wants one, and unlike us kids spending our money on stupid video games and stuff, we are now being in style and helping our world out."


Kampanjan alullepanijat olivat Bono ja Bobby Shiver, Arnold Swartzeneggerin käly ja John Kennedyn veljenpoika, molemmat syvällä showbisneksessa.

Kampanjan manifesti alkaa mahtipontisesti:
All things being equal. They are not.
Manifesti kertoo myös selkeästi olevansa 2000-luvulla:
(RED) is not a charity. It is simply a business model. You buy (RED) stuff. We get the money, but the pills and distribute them. They take the pills, stay alive, and continue to take care of their families and contribute socialy and economically in their communities.If they don't get the pills, they die. We don't want them to die. We want to give them the pills. And we can. And you can. And it's easy. All you have to do is upgrade your choice.


Indymedialla on tietenkin oma versionsa, jossa revitellään kaikilla suuryhtiö- ja epäoikeudenmukaisuuskliseillä (mikä oli tosicoolia ehkä kymmenen vuotta sitten): We want to give them the pills. And we can. And you can. And it’s easy. Of course we could just give them the pills, but let's not be simplistic (unprofitable).

Tiedän aivan liian monta hyvää hanketta, jotka eivät voi toimia rahoituksen puuttuessa, mutta toimijat ovat liian mielikuvituksettomia, idealistisia tai molempia kyetäkseen rakentavaan yhteistyöhön minkään yrityksen kanssa, joten en erityisemmin kykene arvostamaan Indymedian näkemystä.

(RED)-kampanjalla kerätyt varat menevät The Global Fundille, jonka tavoitteena on taistella AIDSIA, malariaa ja tuberkuloosia vastaan. (RED)-kampanjan sivustolla ei kuitenkaan näy yhden ainoan isosilmäisen aidsorvon kuvaa ja The Global Fundin nimi löytyy vain sille erikseen varatulta sivulta (johon toki on linkki sivuston päävalikosta). Juuri näin.

Kampanja on huomioitu myös varainhankinta.netin uutisissa, kuten asiaankuuluvaa onkin.

Ei kommentteja: