sunnuntai, huhtikuuta 09, 2006

muotoilulla olisi mahdollisuuksia

Aika huikaisevaa ajatella, miten paljon raskaassa teollisuudessa, mikä kuitenkin ehdottomasti on tämän maan eräs vahvoista lajeista, on potentiaalia kehittää liiketoimintaa paremman designin ja palvelujen tiukemman tuotteistamisen kautta. Metso on ehkä tajunnut tästä asiasta jo jotakin, teollinen muotoilija Risto Väätäsen 2003 saama Kaj Franckin muotoilupalkinto oli aika älyttömän kaukonäköisen strategisen ajattelun tulos.

Missäköhän muut teollisuusyritykset ovat menossa tämän suhteen? Muotoilun vuosi 2005 oli aika kova ponnistus muotoilualan toimijoilta, mutta miten paljon muotoiluajattelua onnistuttiin viemään perinteisten, kuluttajille suunnattujen käyttöesineiden valmistukseen liittyvien alojen ulkopuolelle? Miksei Nokia ole jo tajunnut ostaa Paola Suhosta? Eikö Ahlstromille tekisi nannaa voida tarjota asiakkailleen vielä astetta valmiimpia pakkausmateriaaleihin liittyvä designratkaisuja? Ja jeesus, eivätkö Stora ja UPM ole kiinnostuneita etsimään uusia käyttökohteita paperille, kun paperiton toimisto uhkaa ja uhkaa aina vaan? Eikö kaikilla huonekalumessuilla ole aina jokin paperista valmistettu designtuoli, eikö tämä muka oikeasti ole mikään mahdollisuus kellekään?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»